75 % av alla som befinner sig i digitalt utanförskap är över 65 år. Foto: mrmohock/Shutterstock.
UndersökningarOmkring 750 000 svenska pensionärer lever i digitalt utanförskap, rapporterar TT i en artikel som publicerats av bland andra Svenska Dagbladet. Det digitala utanförskapet innebär både besvär och högre kostnader för den som befinner sig i det.
Det digitala utanförskapet är utbrett i Sverige. Enligt rapporten Svenskarna och Internet befinner sig en miljon svenskar i vad som kan beskrivas som ett digitalt utanförskap. Den mest utsatta gruppen är personer över 65 år.
En konsekvens av att leva i digitalt utanförskap är att saker som tidigare gick att sköta enkelt genom till exempel post eller telefon numera är betydligt mer omständligt. Förutom att ärenden kan ta betydligt längre tid att genomföra är den ekonomiska aspekten också en faktor som drabbar de som lever i utanförskapet.
– Vi vet att mycket i vardagen blir dyrare. De som betalar räkningar mer traditionellt med pappersfaktura får betala en högre kostnad, och vill man köpa tågbiljetten över disk är det dyrare, säger Christina Tallberg, ordförande för PRO i en intervju med TT.
Extra avgifter tillkommer ofta vid köp över telefon
Exempel på ärenden som är dyrare att sköta över telefon än digitalt är att betala räkningar och boka resor. Fakturaavgifterna för pappersfakturor är ofta så höga som 50 kronor per faktura, vilket kan medföra extra kostnader på tusentals kronor årligen.
Att boka en tågbiljett är också dyrare att göra via telefon än digitalt. Bokar man sin SJ-biljett via telefon tas en extra avgift på 100 kronor ut – en kostnad som helt går att undvika om man i stället bokar online.
Utbildning viktigt för att bryta digitalt utanförskap
PRO har sedan 90-talet haft studiecirklar med syfte att utbilda de äldre i den senaste tekniken. Bristande tillgång på både lokaler och ledare gör dock att organisationen inte kan göra lika mycket som man velat.
Förutom bristande resurser är det också många äldre som upplever att det är för sent att lära sig.