Apple iphone 13 på rad i butik.Enligt en rapport från analysföretaget Gartner föll den globala smartphone-försäljningen med 6,8 procent under det tredje kvartalet. De dyrare premiummodellerna fortsatte däremot att växa. Foto: Urbanscape/Shutterstock.com

Rapporter

Under det tredje kvartalet 2021 minskade smartphone-försäljningen markant till följd av försämrad lagerhållning och försenade leveranser, vilket i sin tur har orsakats av den omtalade komponentbristen. Men det är framför allt de enklare och billigare mobilmodellerna som är ute i blåsväder, medan premiummobilernas tillväxt är fortsatt stark. Det skriver ComputerSweden.

ComputerSweden refererar till analysföretaget Gartners rapport om smartphonemarknaden under årets tredje kvartal, som visar att den globala försäljningen föll med 6,8 procent jämfört med samma period 2020. Boven i dramat sägs föga förvånande vara komponentbristen, som har lett till lägre lagerhållning och försenade leveranser.

Konsumenterna, som befinner sig i änden av leveranskedjan, har givetvis fått känna på effekterna av denna ”kris” i telekombranschen.

Premiummobilerna klarar sig bättre än de enklare modellerna

I rapporten konstaterar Anshul Gupta, analytiker på Gartner, att smartphone-försäljningen har minskat trots att efterfrågan från konsumenterna har varit stark. Det är med andra ord uppskjutna lanseringar, försenade leveranser och sinande lager hos återförsäljarna som ligger till grund för nedgången.

Han tillägger att det framför allt är de enklare och således billigare mobilmodellerna som har drabbats av begränsningarna i utbudet, medan premiummodellerna står betydligt starkare i krisen. Premiummobilernas tillväxt var fortsatt god under det tredje kvartalet 2021, medan den totala försäljningen gick tillbaka.

Apple tar sig förbi Xiaomi

Under det tredje kvartalet återtog Apple sin andraplats på listan över marknadens största leverantörer, och gick alltså förbi Xiaomi som halkade ner på plats tre. Överst på listan hittar vi i vanlig ordning den sydkoreanska giganten Samsung, som nu har 20 procent av smartphone-marknaden. Apple har 14 procent och Xiaomi 13 procent.

Om vi fortsätter längre ner på topplistan placerar sig de kinesiska tillverkarna Vivo på fjärde plats och Oppo på plats nummer fem, med marknadsandelar på 10,5 respektive 10 procent.