huaweis logga mot blå himmel och fåglarHuawei flyttar nu delar av sin chipset-tillverkning hem till Kina. Foto: Repina Valeriya/Shutterstock.com

Företagsaffärer

Stridigheterna mellan kinesiska Huawei och USA:s handelsdepartement har resulterat i allt snävare gränser när det gäller telekomjättens användning av delar som producerats i USA. Huawei har nu därför börjat flytta delar av sin produktion till en tillverkare i Kina.

Turbulensen mellan den kinesiska mobiljätten Huawei och USA:s handelsdepartement har knappast passerat obemärkt förbi. USA:s svartlistning har förutom förbudet mot att använda sig av Googles tjänster, även inneburit att Huawei fått allt snävare begränsningar gällande användningen av tekniska komponenter som tillverkats i USA.

Huawei har framför allt behövt finna nya lösningar för tillverkningen av de egna chipseten. Det rapporterar Mobil.se.

Huawei tar delar av produktionen hem till Kina

Det har tidigare varit tillverkaren TSMC (Taiwan Semiconductor Manufacturing Company) som stått för den huvudsakliga produktionen av Huaweis chipset. Men eftersom de använder sig av vissa delar som tillverkats i USA, har Huawei nu valt att flytta delar av chipset-produktionen till tillverkaren SMIC ( Semiconductor Manufacturing International Corporation) som har sina fabriker i Kina.

Nya toppchipsetet kvar hos TSMC

Det är dock fortfarande TSMC som ligger bakom tillverkningen av Huaweis kommande toppchipset med 5nm-processteknik, som bland annat kommer vara drivkraften i den nya Huawei-mobilen Mate 40.

Om det skulle visa sig att SMIC har de rätta förutsättningarna för att kunna tillverka även denna typ av chipset, är det enligt Mobil.se inte omöjligt att en allt större produktion av Huawei-chip kommer att bedrivas i Kina framöver.

Stabila försäljningssiffror i hemlandet

Huawei har trots flertalet utmaningar under årets första kvartal lyckats hålla försäljningssiffrorna på stabila nivåer hemma i Kina. De har även satsat på att stärka sin position på de marknader där Google inte är den ledande aktören. De har till exempel utökat sina resurser gällande både försäljning och marknadsföring i Ryssland.