Fler id-bedrägerier mot äldre under pandemin

Publicerad: 2020-07-22 hand sträcks ut ur datorskärm och stjäl kreditkort från plånbok

Många bedragare har utnyttjat pandemin för att lura till sig känsliga uppgifter från äldre, för att komma åt deras privatekonomi. Foto: Brian A Jackson/Shutterstock.com

Under pandemin har fler bedragare passat på att lura äldre till att uppge känsliga personuppgifter, för att få tillgång till deras privatekonomi. Om du misstänker sådana bedrägerier ska du genast polisanmäla och spärra dina tjänster, skriver Computer Sweden.

Antalet anmälningar om id-bedrägerier i Sverige har blivit fler de senaste månaderna. Det meddelar försäkringsbolaget If. De ökande fallen hänger troligtvis ihop med covid-19, då bedragarna utnyttjar rädslan för viruset och på så sätt lurar till sig känsliga uppgifter från äldre.

Personnummer räcker för att ställa till stora problem

Att en bedragare kapar ens identitet innebär att någon använder personuppgifter om dig för att exempelvis söka lån eller bidrag, utnyttja dessa, beställa varor eller teckna abonnemang.

– I många fall räcker enbart ett personnummer för att bedragaren ska få tillgång till stora delar av din privatekonomi, där du kan utsättas för stora problem, berättar Jenny Rudslätt som arbetar på If Försäkring.

Stor ökning av antalet id-bedrägerier senaste halvåret

Sammanlagt 14 831 id-bedrägerier har anmälts i Sverige under de första sex månaderna av 2020. Det är en sex procents ökning från det första halvåret 2019. 

I vissa polisregioner har id-bedrägerierna ökar mer än i andra. I Polisregion Väst har antalet anmälda fall ökat mest, nämligen med 17 procent. I Polisregion Nord har de ökat med 15 procent.

Så gör du om din identitet blir kapad

Om du tror att din identitet har blivit kapad bör du så snart som möjligt polisanmäla äredet. Du ska också spärra ditt kreditkort, dina konton och kreditupplysningar för att förhindra att någon utnyttjar dessa.

Något annat som är viktigt är att du byter lösenord på de tjänster där du använder känsliga uppgifter eller har dina pengar. Därefter bör du också kontakta banker, finansbolag, butiker och andra aktörer som kan kräva pengar av dig och berätta att din identitet kan ha blivit kapad.

Evelina Grenehed

Skribent

evelina.grenehed@kontantkort.se
Hjälpte den här artikeln dig? JA NEJ

Vad är det du behöver hjälp med?

Ditt namn:

Din e-mailadress (om du vill ha svar):

Skicka