Apples logga på butiksfönster med förbipasserande människor runt om kring.För första gången sedan lanseringen 2007 är iPhone marknadsledande på den amerikanska mobilmarknaden. Foto: rblfmr/Shutterstock.com

Rapporter

Med bara några få dagar kvar till Apples presentation av den nya 14-serien meddelar analysföretaget Counterpoint Research att iPhone för första gången har över 50 procent av den amerikanska mobilmarknaden. På ett internationellt plan är iOS däremot inte lika dominerande med sina 28 procent, jämfört med Android som har hela 71 procent. Det skriver Mobil.se.

Nu är det bara två dagar kvar till Apples event Far Out, där fokus kommer ligga på den nya iPhone 14-serien. Lägligt nog har Counterpoint Research precis presenterat försäljningssiffrorna för kvartalet som avslutades i juni, och det visar sig att iPhone för första gången har över 50 procent av den amerikanska mobilmarknaden.

Har inte haft så stor marknadsandel sedan 2007

Enligt analysföretagets statistik har Apples iPhone inte haft en lika stor marknadsandel sedan den initiala lanseringen 2007. Men på den internationella mobilmarknaden har iOS inte ett lika stort övertag. Här har iPhone endast 28 procent av marknaden, medan Androidmobiler, från exempelvis Samsung och Motorola, har hela 71 procent.

Apple dominerar marknaden för flaggskeppsmodeller

Men det finns en del av den internationella marknaden som Apple dominerar, och det är segmentet som omfattar mobiltelefoner i klassen premium eller ultrapremium. Definitionen av premiummobiler är modeller som kostar över 400 dollar, medan ultrapremium avser modeller som kostar över 1 000 dollar. På premium- och ultrapremium-marknaden har Apple 57 respektive 78 procent.

Avsaknaden av modeller under premiumnivå ligger bakom siffrorna

Att Apple har så stor del av premiumsegmentet är i och för sig inte så konstigt. En förklaring bakom de höga siffrorna är, enligt Mobil.se, att Apple i princip inte har några mobilmodeller som inte placerar sig i premium- eller ultrapremiumklassen. I alla fall inte om man går efter Counterpoint Research definition.