Mobiltelefoner på rad i butik med människor i bakgrunden.Nya siffror från Canalys visar att smartphoneförsäljningen i Europa föll med 10 procent under årets första kvartal. Foto: bodnar.photo/Shutterstock.com

Rapporter

Till följd av det osäkra världsläget sjönk smartphoneförsäljningen i Europa med tio procent under årets första kvartal jämfört med samma period 2021. Enligt analysföretaget Canalys har nedgången på den europeiska marknaden till stor del att göra med att försäljningen i Ryssland och Ukraina störtdök med 31 respektive 51 procent. Det skriver Telekom idag.

Kriget och dess effekter fick mobilförsäljningen i Europa att minska under det första kvartalet 2022. Jämfört med samma period förra året gick försäljningen ner med tio procent och landade på 41,7 miljoner sålda smartphones, enligt nya siffror från analysföretaget Canalys.

Runar Bjørhovde, forskningsanalytiker på Canalys, menar att fallet på europeisk mark till stor del kan förklaras av de stora nedgångarna i Ryssland och Ukraina. Där sjönk nämligen smartphoneförsäljningen med 31 respektive 51 procent under det första kvartalet.

Har ännu inte sett de stora ekonomiska effekterna av kriget

Försäljningen i övriga Europa minskade bara med 3,5 procent jämfört med 2021, men enligt Canalys finns det risk för att den stigande inflationen kommer leda till förändrat köpbeteende bland konsumenterna. Ukrainakrigets stora ekonomiska effekter menar analysföretaget kommer bli tydliga först under de kommande två kvartalen.

Men även om det finns en hel del osäkerheter på marknaden, menar Canalys att det nu finns nya möjligheter för nya aktörer på smartphonemarknaden att ta marknadsandelar.

Samsung fortfarande störst och Apple intar andraplatsen

Samsungs försäljning må sjunka jämfört med flera av konkurrenterna, men den sydkoreanska giganten behåller alltjämt förstaplatsen på topplistan över marknadens största tillverkare med en marknadsandel på 35 procent.

Det stora intresset för Iphone 13 har tagit Apple upp på en andraplats med 21 procent av marknaden, tätt följd av kinesiska Xiaomi som har en marknadsandel på 20 procent. Sedan är det ett rätt stort hopp ner till fyran och femman, Realme och Oppo, som har 5 respektive 4 procent av marknaden.