Bak- och framsida av en vit iphone 13.Det stora intresset av Iphone 13 sägs ligga bakom Apples försäljningsökning under årets tredje kvartal. Smartphonemarknaden som helhet backar däremot med 6 procent till följd av komponentbristen. Foto: Yalcin Sonat/Shutterstock.com

Rapporter

Bristen på komponenter har slagit hårt mot hela telekombranschen, inte minst mot smartphone-marknaden som enligt nya siffror från Canalys backade med sex procent under årets tredje kvartal. Men nedgången inkluderar inte alla tillverkare – Apple lyckades faktiskt öka sina marknadsandelar jämfört med motsvarande period förra året.

Analysföretaget Canalys har just presenterat statistiken för den globala smartphone-marknaden under det tredje kvartalet 2021, som visar på en sexprocentig nedgång till följd av komponentbristen. Canalys huvudanalytiker Ben Stanton konstaterar att bristen på chipset nu är ett faktum, och att smartphone-industrin försöker maximera produktionen av enheter så gott det går.

– På utbudssidan höjer chipsetstillverkarna priserna för att hindra överbeställning i ett försök att minska klyftan mellan efterfrågan och utbud. Men trots detta kommer bristen inte att lindras förrän långt in i 2022, säger han i ett pressmeddelande.

Apple ökar trots bristen

Samsung leder smartphone-försäljningen under årets tredje kvartal med 23 procent av marknadsandelarna, vilket är samma siffra som för Q3 2020. Listans andraplats intas nu av Apple som trots bristen på komponenter har lyckats öka marknadsandelarna med tre procent jämfört med i fjol och landar på 15 procent. Xiaomi, som var list-tvåa förra året lägger sig tätt bakom Apple med sina 14 procent.

Enligt Canalys är det framför allt det starka intresset för de fyra Iphone 13-modellerna som ligger bakom Apples framgångar under det tredje kvartalet, även om den nya mobil-serien bara hann figurera på marknaden i cirka en vecka under Q3.

Oneplus siffror räknas samman med Oppos

De två andra tillverkarna på topp-fem-listan, Vivi och Oppo, hade under Q3 10 procent marknadsandelar vardera. Båda har ökat med 1 procent jämfört med förra året, men värt att nämna är att Canalys valt att inkludera Oneplus siffror i försäljningsstatistiken för Oppo. Precis som Mobil.se påpekar ligger de två företagen nära varandra, och både Oneplus och Oppo, även Vivo, ägs av telekomjätten BKK Electronics.