kvinnla håller i papper och kaffemugg medan hon pratar i telefon och går längs gataTelias data indikerar hur många som rör sig mellan olika områden under arbetsdagen, och hur många som tillbringar den hemma. Foto: Crime Art/Shutterstock.com

Undersökningar

Flera län och regioner i Sverige har fått skärpta rekommendationer att hålla sig hemma. Det här verkar ha fått effekt de senaste veckorna, berättar Telia i ett pressmeddelande. Antalet personer som jobbar hemma har nämligen ökat – framför allt i de områden som har hårdare riktlinjer.

Andelen svenskar som arbetar hemifrån har ökat med hälften under veckorna 43–45. Nu är det 15 procent fler som jobbar i hemmet än innan pandemin, vilket är lika många som i slutet av maj, enligt Telia.

Efter semestern i somras skedde en viss nedgång av antalet hemmajobbare. Men i och med den allt värre smittspridningen tycks hemarbetet alltså ha ökat igen.

Telias rörelsedata visar vilka som reser till arbetsplatsen och inte

Telias statistik bygger på rörelsedata som man har samlat in via mobiltelefoner. Datan har anonymiserats och sedan analyserats för att få en bild av var svenskarna jobbar någonstans.

Till exempel har Telia tittat på hur många människor som befinner sig inom ett visst område på morgnarna, och hur många som har rört sig från det området till ett annat område någon gång under arbetsdagen.

De som inte har flyttat på sig utan vistas i samma område hela arbetsdagen kan antas jobba hemifrån.

Regioner och län med skärpta restriktioner har fler hemmajobbare

I Stockholm tror man att antalet hemmajobbare har ökat med 21 procent, jämfört med hur det såg ut innan covid-19-pandemin bröt ut i mars. I Uppsala är ökningen 18 procent, och i Skåne 17 procent.

De län där andelen hemmajobbare har ökat mest är också de regioner som  har infört skärpta rekommendationer för att förhindra smittspridningen. Telias data tyder alltså på att de nya rekommendationerna följs i stor utsträckning.

– Vår data är i princip en spegel av Folkhälsomyndighetens rekommendationer, konstaterar Kristofer Ågren, som är Telias chef för dataanalys.