Telekområdgivarna tipsar om vilka varningstecken
du som konsument bör vara uppmärksam på om du blir kontaktad av någon som utger sig för att vara en operatör. Foto: carballo/Shutterstock.com
Telekområdgivarna har gått ut med en ny varning för bedragare som utger sig för att vara operatörer och får sina offer att skriva på dyra bluffavtal. Telekområdgivarna är nu intresserade av att komma i kontakt med personer som har drabbats.
Telekområdgivarna har även tidigare varnat för bedrägerier där konsumenter blivit uppringda av någon som utger sig för att vara en mobiloperatör. Bedragarna använder ofta namn som låter väldigt likt befintliga (riktiga) operatörer, som till exempel Teleriket, Telepott, Tele Blåbär och Telewife.
Har du blivit kontaktad av någon som säger sig vara en operatör, men där du inte känner igen namnet eller bara känner dig osäker överlag finns det enligt Telekområdgivarna det vissa varningstecken som du kan vara uppmärksam på.
Tecken på att du har blivit kontaktad av en bedragare
- Personen som ringer säger sig ringa från någon av de större operatörerna, men när du får ett sms eller avtal står ett annat bolagsnamn angivet.
- Företaget använder ett namn som påminner om en befintlig operatörs namn, så läs noga och kolla upp företaget även om du tror att det kan vara din operatör.
- Företagsnamnet låter obekant eller bara konstigt. Sök på namnet, och har de varken en hemsida eller finns på exempelvis Eniro eller hitta.se är det troligtvis en bedragare.
- Du får bekräftelser (ofta via sms) med höga kostnader för att du ska kunna lösa ut dig från det påstådda avtalet.
Det viktigaste att tänka på är att aldrig skriva under något avtal innan du är helt säker på att allt är i sin ordning och du har läst igenom all nödvändig information noga. Så länge du inte har signerat något eller lämnat ut några personliga uppgifter behöver du troligtvis inte oroa dig.
Men har du kontaktats av en bedragare och lämnat ut personliga uppgifter eller kanske loggat in med ditt BankID är det värre. Här nedanför ser du hur du kan gå till väga i så fall.
Gör så här om du har lämnat ut personliga uppgifter eller loggat in med BankID
- Anmäl bedrägeriet till polisen.
- Kontakta banken och spärra de konton som du eventuellt lämnat ut uppgifter om.
- Hör av dig till Telekområdgivarna och skicka gärna in skärmdumpar på mejl eller sms där namnet på blufföretaget framgår.