Tre siluetter av personer med hockeyklubba, hörlurar och mikrofon mot lila bakgrund och telias och bris loggor i förgrunden.Telia och Bris har genom ett samarbete tagit fram en teknisk lösning som gör det möjligt för barn och unga att kontakta Bris stödlinje via anonyma sms. Foto: Pressbild/Telia

Samarbeten

Telia och Bris tillsammans utvecklat en teknisk lösning som gör det möjligt för barn och unga att helt anonymt skicka sms till den nationella stödlinjen för barn 116 111. Sms:en kostar inget, syns inte på mobilräkningen och numret man skickar från syns inte heller hos Bris.

Varje år tar Bris emot upp mot 45 000 anonyma samtal via telefon, mejl och chatt, men man har under en längre tid noterat att det funnits en stark efterfrågan på sms som alternativ kontaktväg. Telia och Bris har därför tillsammans tagit fram en lösning som möjliggör full anonymitet för barn och unga som söker stöd via sms till Bris nationella stödlinje.

Gäller oavsett vilken operatör man har

Barn och unga kan kontakta Bris kuratorer via sms dygnet runt. Man sms:ar som sagt helt anonymt, men också kostnadsfritt och det kommer inte att synas på mobilräkningen. Numret man sms:ar ifrån är inte heller synligt hos Bris.

Oscar Karlsson, chef för konsumentaffären på Telia, berättar att den nya kommunikationskanalen till Bris är tillgänglig för alla barn och unga oavsett vilken operatör man har.

Telia lanserar kampanj för att öka kunskapen

För att information om den nya kontaktvägen till Bris stödlinje ska nå ut till flera kör Telia nu igång en nationell kampanj. Man vill med kampanjen även lyfta det faktum att alla som hör av sig till Bris är anonyma. Nio svenska stjärnor inom musik, ishockey och e-sport kommer i olika digitala kanaler att dela med sig av personliga berättelser från barndomen, och precis som barnen kommer de att vara helt anonyma.

Enligt Magnus Jägerskog, generalsekreterare på Bris, måste man utforma stöd utifrån barnens villkor och säkerställa att de vet hur de kan få hjälp för att fler barn ska kunna få stöd. Han menar att de därför är väldigt glada över samarbetet med Telia, som bidrar både till ökad kunskap om och tillgång till stöd för barn.