Telias logga på vit fasadTelia utökar sin produktportfölj genom att förvärva mobiloperatören Fello. Foto: Karolis Kavolelis/Shutterstock.com

Företagsaffärer

Telia utökar sitt utbud genom att förvärva den lilla mobiloperatören Fello. Telia har sett ett intresse för avskalade tjänster och väljer därför att köpa upp det Göteborgsbaserade företaget. Fello kommer även i framtiden fortsätta som ett eget varumärke och kunderna påverkas inte av försäljningen.

Den svenska mobiloperatören Telia utökar sin produktportfölj genom att förvärva operatören Fello. Affären gick igenom redan den 1 juli och med det tog Telia över hela Fellos verksamhet.

Fello kommer i framtiden fortsätta som ett eget varumärke men inom Telia.

Telia är nöjda med affären

Telias kommersiella chef, Andreas Ekström är mycket nöjd med affären. I ett pressmeddelande beskriver han Fello som ett innovativt företag. Han säger även att Fello som varumärke är starkt och att man har vuxit snabbt på kort tid. Sedan 2018 har Fello dubblerat kundbasen.

Anledningen till att Telia har valt att köpa Fello är för att man har sett ett intresse för avskalade tjänster från sina kunder. Det kan Fello erbjuda, och därmed kan Telia komplettera sin produktportfölj.

Fello och Telia har ett långtgående samarbete

Redan innan affären slutfördes har Telia och Fello haft ett långtgående samarbete. Sedan starten 2013 har Fello nämligen haft Telia som nätleverantör.

En del operatörer använder olika leverantörer i de olika näten. Fello har dock använt Telia som nätleverantör i både 2G-, 3G-, och 4G-nätet.

Fellos 45 000 kunder påverkas inte av affären

Fello grundades så sent som 2013 och har sedan dess haft sin verksamhet i Göteborg. På några få år och med endast sju anställda har Fello blivit en välkänd operatör på den svenska marknaden. Nu välkomnas man in i Telia-familjen.

I dagsläget har Fello omkring 45 000 kunder runt om i Sverige. Dessa kommer inte att påverkas på något sätt av försäljningen.

Till skillnad från andra likvärdiga affärer behöver den här inte godkännas av konkurrensverket.