Telias logga på glasfasad en gråmulen dag.Telia ska ställa högre krav på sina underleverantörer att vara klimatsmarta. Foto: Ed Siau/Shutterstock.com

Artiklar

Telia har på senare tid arbetat mycket med hållbarhet. Nu vill operatören ta ytterligare ett steg i det arbetet och bara investera pengar i underleverantörer som lever upp till Telias klimatkrav. Det skriver Dagens industri. Leverantörer som inte uppfyller kraven kommer Telia inte göra affärer med.

Hållbarhet är en het trend just nu som mobiloperatören Telia nu vill haka på. Varje år handlar operatören tjänster och varor för omkring 60 miljarder kronor. Den summan vill man nu investera hos underleverantörer som lever upp till Telias krav på klimat och mångfald.

Telias koncernchef säger i en intervju med Di att en leverantör kan vara hur bra som helst, men den som inte tar världsproblemen på allvar vill Telia inte göra affärer med.

Telia vill vara koldioxidneutrala 2030

Den nya satsningen har fått namnet ”Daring goals” och ingår i operatörens målsättningar inom klimatområdet som de lanserade tidigare under året. Telia har som mål att vara helt koldioxidneutrala vid 2030. Man ska inte heller ge upphov till något avfall.

För att nå målen räcker det inte med en omställning hos Telia. Det krävs även att underleverantörerna gör det. För att nå klimatmålen vill Telia att även underleverantörerna blir koldioxidneutrala 2030. Men redan 2022 vill man se en plan på hur man ska bli det.

Ingår i nätverk med nordiska storbolag

Telia sköter inte bara sitt klimatarbete på egen hand. Som en av 14 nordiska storbolag ingår man i nätverket ”The Nordic CEOs for a Sustainable Future”. Tillsammans ska man sänka sina koldioxidutsläpp och varje år rapportera hur arbetet går. Genom att bolagen kommer fram till enhetliga krav blir det även lättare för många underleverantörer att anpassa sig.

En svårighet för gruppen är att dra åt samma håll. SAS, som också ingår i nätverket, har exempelvis inte för avsikt att bli helt koldioxidneutrala. Däremot vill man minska utsläppen med 25 procent fram till 2030.

Förutom Telia och SAS ingår bland annat Swedbank, Nokia och Telenor i nätverket.