Fastighet med telias logga mot blå himmel med vita moln.För tolfte året i rad har Telia blivit utsedd till det mest hållbara varumärket inom telekom. Foto: Tatyana Aksenova/Shutterstock.com

Undersökningar

Sustainable Brand Index är Europas största studie om hållbarhet där man undersöker i vilken omfattning konsumenter kopplar samman varumärke med hållbarhetsarbete. För tolfte året i rad blev Telia telekombranschens nummer ett.

I studien Sustainable Brand Index undersöker man hur konsumenter ser på hållbarhetsarbetet hos olika varumärken. Efter årets upplaga står det klart att Telia ännu en gång tar hem förstapriset bland företagen i telekombranschen.

Handlar inte bara om miljö

Enligt Telia handlar deras hållbarhetsarbete inte bara om miljö, utan det är även starkt sammankopplat med digitalisering som ju lägger grunden för ett mer hållbart samhälle.

Operatören menar att det gäller att använda naturresurser på ett både effektivt och mer hållbart sätt, och att koppla samman människor och företag oavsett var dessa befinner sig.

Vill minska digitalt utanförskap och öka tryggheten på nätet

Anders Olsson, vd för Telia Sverige, menar att ett hållbart digitalt samhälle är till för alla, och att man därför måste säkerställa att alla har tillgång till uppkoppling såväl som kunskap om hur man använder digitala verktyg.

Telia strävar efter att minska det digitala utanförskapet och samtidigt öka tryggheten på nätet. Exempelvis genom konceptet ”Mer Digital” som ska få fler seniorer att dra nytta av digitala tjänster, och ”Mobilkörkortet” där föräldrar och barn får en guide till en tryggare nät-upplevelse.

Flera initiativ ingår i Telias hållbarhetsstrategi

Telia har flera olika initiativ i sin hållbarhetsstrategi, och här nedanför har vi listat några exempel. Om du vill läsa mer om initiativen finns gott om information på Telias sida om hållbarhet.

  • Det miljöcertifierade och klimatneutrala nätet
  • Digital förälder & trygga barn
  • Digital inkludering
  • El märkt med Bra Miljöval
  • Resan till noll
  • Telias Mobilrörelse