spårvagn och människor vid kungsportsplatsen i göteborgMobiltrafiken minskade i Sveriges tre största städer under förra veckan. Den största minskningen registrerades kvällstid vid Kungsportsplatsen i Göteborg. Foto: Dani Berszt/Shutterstock.com

Undersökningar

Tres mätningar av mobiltrafiken visar på en nedåtgående trend i Sveriges tre största städer. Den tydligaste minskningen registrerades i Göteborg, där mobiltrafiken kvällstid sjönk med 19 procent förra veckan.

För att få en uppfattning om hur svenskarna rör sig i samhället, och huruvida vi håller oss till myndigheternas rekommendationer om social distansering eller ej, gör Tre regelbundna analyser av anonymiserad nätverksdata som de sedan presenterar i Jobb- och Nöjesindikatorn.

Jobbindikatorn visar mobiltrafiken under morgonen mellan klockan 8 och 9, på centralstationerna i Stockholm, Göteborg och Malmö, medan Nöjesindikatorn undersöker mobiltrafiken på kvällen mellan klockan 20 och 21 vid populära nöjesplatser i de tre städerna. I den senaste analysen kunde man se en nedgång i mobiltrafiken både morgon och kväll i alla tre städer.

Tydlig minskning i Göteborg

Enligt Jobb- och Nöjesindikatorn var det i Göteborg som mobiltrafiken sjönk som mest. Kvällsmätningen vid Kungsportsplatsen visade en minskning på hela 19 procent under vecka 20 jämfört med vecka 19. Mobiltrafiken vid Centralstationen på morgonen gick ner med 9 procent.

– Göteborg sticker ut med tydliga nedgångar såväl morgontid som kvällstid. Mobiltrafiken vid Göteborg Centralstation är nu endast en tredjedel av vad den brukar vara en normalvecka, säger Mårten Lundberg, kommunikationsdirektör på Tre Sverige, i ett pressmeddelande.

Sjunkande siffror även i Stockholm och Malmö

Den nedåtgående trenden har som sagt även registrerats i Stockholm och Malmö. Vid Stureplan i Stockholm minskade kvällstrafiken i mobilnätet med 8 procent förra veckan, medan mobiltrafiken på morgonen vid Centralstationen gick ner med 3 procent.

Kvällsmätningarna av mobiltrafiken vid Lilla Torg i Malmö visade minus 16 procent, men här var morgontrafiken i stort sett oförändrad jämfört med veckan innan. Mätningen vid Malmö Central visade en nedgång på endast 1 procent.

Före och efter coronavirusets utbrott

Tres Jobb- och Nöjesindikator utgår från ett index på 100, som ska motsvara ett snitt i mobiltrafiken på de olika platserna vid de olika tidpunkterna i januari och februari – månaderna innan Folkhälsomyndigheten hade skärpt sina rekommendationer om karantän och social distansering. Man jämför siffrorna från sina morgon- och kvällsmätningar mot normalindex och kan då se hur mobiltrafiken har förändrats över tid.