Enligt nya siffror från analysföretaget Canalys har Xiaomi ökat sin försäljning med hela 83 procent under det senaste året, och är nu världens näst största tillverkare på den globala smartphone-marknaden. Foto: Manuel Esteban/Shutterstock.com
Ordningen har minst sagt kastats om på den globala smartphone-marknaden, och tack vare en försäljningsökning på hela 83 procent under det senaste året har kinesiska Xiaomi passerat Apple och kan nu titulera sig som världens näst största mobiltillverkare. Det skriver Mobil.se.
Xiaomi är just nu starkare än någonsin. En rapport från analysföretaget Canalys visar att den kinesiska tillverkaren har ökat sin försäljning med hela 83 procent under det senaste året, och är nu världens näst största mobiltillverkare efter giganten Samsung.
Xiaomi har gått om Apple
Tack vare sin stora försäljningsökning har Xiaomi alltså passerat Apple som nu ligger på en tredjeplats på den globala topplistan. Xiaomi har 17 procent av marknaden, Samsung 19 procent och Apple 14 procent. Efter dessa tre placerar sig Vivo och Oppo på plats nummer fyra med 10 procent av marknadsandelarna.
Tydliga skillnader i försäljningsökning
Xiaomis 83-procentiga ökning är anmärkningsvärd, särskilt när man jämför hur det har gått för de andra tillverkarna under det senaste året. Samsung ökade till exempel sin försäljning med 15 procent, Vivo med 27 procent, Oppo med 28 procent och Apple blott med 1 procent. Totalt sett så ökade smartphone-marknaden med 12 procent.
Expanderade till fler marknader
Enligt Mobil.se är Xiaomis satsning på att expandera verksamheten till fler mobilmarknader världen över en av de främsta förklaringarna bakom tillverkarens enorma försäljningsökning. Xiaomi ökade bland annat sina leveranser till de västra delarna av Europa med 50 procent, till Afrika med 150 procent och till Latinamerika med hela 300 procent.
Bör satsa på att öka försäljningen av premiummodeller
Ben Stanton, Canalys Research Manager, konstaterar att Xiaomi växer snabbt på den globala marknaden och att företaget samtidigt utvecklas från sin roll som utmanare till etablerad tillverkare.
Han påpekar dock att Xiaomis priser överlag ligger mellan 40 och 75 procent lägre än konkurrenterna Samsung och Apple, och att man därför nu i första hand bör satsa på att öka försäljningarna av premiummobiler som exempelvis Mi 11 Ultra. Och det kan bli en utmaning med tanke på att både Oppo och Vivo har samma mål i sikte.