Halebop prisas för 2017 års bästa marknadskampanj

Publicerad: 2018-03-06

Halebop vann i februari priset för Sveriges bästa marknadsföring inom telekom för sin app Locall. I motiveringen skrivs att Locall tagit en ny approach på marknadsföring genom att man bland annat bjöd in artister från Mellanöstern att uppträda i Stockholm. Appen i sig har även den fått många omnämnanden, främst för dess kombination av ny och gammal teknik. 

Halebop drev årets marknadskampanj 

Kampanjen tog plats på Berns i Stockholm, där Halebop hyrt in artister från Mellanöstern för en slutsåld konsert. Anledningen till att kampanjen nu utnämns till den bästa år 2017 är troligtvis på grund av hur populärt evenemanget blev, samt att företaget lyckades inkorporera sin produkt på ett bra sätt. Produkten i fråga är appen Locall. Appen ska möjliggöra för enklare kommunikation mellan Sverige och bland annat just Mellanöstern. 

Locall kombinerar telefonen och internet 

Locall kombinerar på ett helt nytt sätt vanlig telefoni med internet. Appen fungerar genom att den som ringer via appen utnyttjar hela kapaciteten i sin smartphone samtidigt som samtalet kan mottas av vilken telefon som helst. Appen är främst riktad mot Mellanöstern men man har även utvecklat den för exempelvis Marocko och Nigeria. Generellt har många av dessa länder problem med internetmottagningen och det är just av den anledningen som mottagaren inte behöver ha varken en smartphone eller internetanslutning. Eftersom samtalen sköts direkt via appen så behövs inte heller ett sim-kort för den som ringer. 

Tips! Locall går att använda för alla, inte bara kunder hos Halebop. 

Appen är riktad främst mot de som kommit till Sverige och fortfarande har släkt eller vänner kvar i sitt hemland. Kommunikationen med dessa länder är inte alltid enkel och därför hoppas nu Halebop att man har löst problemet. Genom appen får man nämligen inte bara enkelheten, utan även kvalitén ska bli avsevärt förbättrad. 

Allt fler svenskar har intresse av långdistanskommunikation 

Sedan många år tillbaka har en stor del av svenskarna haft släkt eller andra relationer i länder långt borta. Idag är ca. 17% av Sveriges befolkning född utomlands och det är dessa som troligtvis även är intresserade av att ringa till utlandet. Eftersom att en stor del av kommunikationen till utlandet i dagsläget sker genom Skype där det är möjligt eller genom speciella kontantkort till mobilen så har behovet av nya lösningar varit stort.

Erik Hammarstedt

Skribent

erik.hammarstedt@kontantkort.se
Hjälpte den här artikeln dig? JA NEJ

Vad är det du behöver hjälp med?

Ditt namn:

Din e-mailadress (om du vill ha svar):

Skicka