Förstoringsglas mot halebops logga på hemsidan.I SKI:s årliga undersökning om kundnöjdheten i telekombranschen kammar Halebop ännu ett år hem segern på privatsidan. Foto: Postmodern Studio/Shutterstock.com

Rapporter

Svenskt Kvalitetsindex (SKI) har precis släppt sin årliga undersökning gällande kundnöjdheten inom telekom, och precis som förra året ser man att pandemin har påverkat upplevelsen. På privatsidan hamnar Halebop ännu ett år i toppen, medan Telia kammar hem förstaplatsen bland företagskunderna.

Enligt SKI:s senaste undersökning om kundnöjdheten inom telekom har pandemin förändrat förväntningarna på marknadens mobiloperatörer. Hemarbete och skarpa restriktioner har till exempel ökat kraven på täckning, stabilitet och bandbredd, och enligt privatkunderna har branschen inte riktigt kunnat leva upp till de nya behoven. Upplevelsen bland företagskunderna är desto bättre.

Operatörerna måste lägga sig på en ny lägsta nivå

Enligt Johan Parmler, vd för SKI, började kundernas krav på täckning, funktion och stabilitet öka redan förra året.

– Årets studie förstärker den bilden. Det är särskilt tydligt bland privatkunderna. Allt tyder på att dessa krav är här för att stanna och att mobiloperatörerna måste förhålla sig till en ny lägsta nivå vad gäller produktkvalitet och funktionalitet, säger han i rapporten.

Halebop är populärast bland privatkunderna

Ser man till resultatet för enskilda operatörer så hamnar Halebop ännu ett år i topp på privatsidan. I det här segmentet väger faktorer som snabb återkoppling, hjälpsamhet och trovärdighet tungt för kundernas helhetsbetyg.

Telia i topp på företagssidan

Telia tar hem segern bland företagskunderna, vilket inte heller är första gången, men här är resultatet betydligt jämnare än vid tidigare mätningar. Tittar man på gruppen ”Övriga” som omfattar mindre operatörer som främst fokuserat på privatsidan, har omdömet av företagskunderna förbättrats. Telia är vinnaren bland de mindre företagskunderna, men när det gäller större företagskunder får både Telia och Tele2 höga betyg.

Enligt SKI handlar årets uppgång på företagssidan om en bättre och djupare kundrelation.

Kontaktupplevelsen är en stor svaghet överlag

En stor utmaning för hela telekombranschen verkar vara kontaktupplevelsen. Enligt SKI gäller detta främst privatkundernas upplevelser av kontakt gällande support och klagomål. Karolina Kregert, analytiker på SKI, menar att det finns stort utrymme för förbättring på den här punkten och att telekombranschen helt enkelt behöver anstränga sig mer.

Helena Darlöf
Helena Darlöf Telekomskribent helena.darlof@kontantkort.se