Fingrar på ett tangentbordTelemarketingföretaget Abonnera Sverige AB har kommit över Telenors kunduppgifter. Foto: Africa Studio/Shutterstock.com

Säkerhet

Telenor utsattes i förra veckan för ett intrång där någon kom över drygt 30 000 kunduppgifter. Nu visar det sig att det är telemarketingföretaget Abonnera Sverige AB som ligger bakom intrånget. Företaget har sedan försökt locka över kunderna till den konkurrerande operatören Tre. Det skriver Computer Sweden.

I förra veckan nåddes vi av nyheten att drygt 30 000 Telenorkunder fått sina kunduppgifter läckta. Nu skriver tidningen Computer Sweden att det är ett telemarketingföretag som har kommit över uppgifterna och försökt locka över kunderna till den konkurrerande operatören Tre.

Telenor har kommit fram till att telemarketingbolaget är Abonnera Sverige AB. Tre bekräftar även Telenors uppgifter om att det är Abonnera Sverige AB det rör sig om. Säljarna i sin tur menar dock att de har fått sina uppgifter från Operatörspartner Sverige AB. 

Exakt hur många som har blivit kontaktade av företaget är ännu oklart.

Tre och och Telenor är i kontakt med varandra

Tre för just nu en dialog med Telenor för att komma till botten med det inträffade. Det som uppges ha hänt är att någon har fått tag i ett lösenord kopplat till ett användarkonto för att göra sökningar i Telenors system. Telenor utreder just nu vem det är som har använt uppgifterna, men det ska i alla fall inte röra sig om något externt cyberangrepp eller nätfiske.

Efter incidenten har Tre sagt upp sitt avtal med telemarketingföretaget och startat en egen utredning. I dagsläget kan inte Tre utesluta att det har skett något brottsligt.

Telenor har polisanmält det inträffade

Telenor polisanmälde intrånget direkt när det upptäcktes. Händelsen är även anmäld till PTS, Post- och Telestyrelsen.

Telenors presschef, Mikko Viitala, säger i ett uttalande att han tycker att det är beklagligt att sådan verksamhet kan vara lönsam och att företag verkligen är villiga att använda dessa tveksamma metoder.