Tele2 lanserar tjänst mot smishing

Publicerad: 2020-02-11 närbild på man som håller i en smart telefon och en kaffekopp

Sms är något vi ofta öppnar och svarar på i bara farten. Därför är det vanligt att av misstag råka svara på sms som försöker lura oss. Foto: Rido/Shutterstock.com

Sms som efterfrågar känsliga kunduppgifter är en vanlig form av bedrägeri. Tele2 vill sätta stopp för detta och lanserar därför en tjänst som låter kunder rapportera misstänkta sms.

Tele2 lanserar en ny tjänst som ska skydda kunder mot bedrägeriförsök via sms. Sådana bedrägerier kallas för smishing, ett slags nätfiske som går ut på att försöka få tag i mottagarens konto- och kortinformation.

Bedragaren som skickar sms:et utger sig för att vara en myndighet, bank eller annan seriös aktör. Ofta menar sms:et att mottagaren behöver lämna sina kunduppgifter för att till exempel få tillbaka pengar.

Vi litar mer på mobilen än på datorer

Enligt Tele2 är svenskarna inte lika försiktiga med att lämna ut personliga uppgifter i mobilen, som när det kommer till misstänkta e-postmeddelanden. Detta trots att inga seriösa aktörer begär känsliga kunduppgifter via sms.

Många gånger förutsätter vi att mobilen har ett bättre skydd än våra datorer, trots att det inte alltid är på det viset. Det är också lättare att av misstag klicka på länkar eller svara på sms, eftersom vi tenderar att öppna dem i farten och kort efter att vi fått dem.

Dessutom kan det hända att bluff-sms:en läggs till i samma inkorgslista som sms från den verkliga aktören, så att det ser extra trovärdigt ut. Men det finns tecken att hålla utkik efter, till exempel dåligt översatt språk och krav på snabb respons.

Rapportera misstänkta sms till Tele2

Tele2:s nya tjänst låter kunderna vidarebefordra sms som ser misstänkta ut till numret 777. På så sätt rapporteras sms:et och läggs in i en databas, och Tele2 kan i fortsättningen blockera just den här avsändaren.

I framtiden kommer Tele2 att effektivisera den här processen med hjälp av artificiell intelligens. Allt för att underlätta rapporteringen för kunderna och skydda dem mot den här typen av bedrägerier.

Även kunder hos den Tele2-ägda lågprisoperatören Comviq kommer att kunna använda tjänsten.

Operatörer samarbetar för att förhindra bedrägerier

Stefan Backman är chefsjurist på Tele2. Han berättar att företaget samarbetar med andra operatörer och med branschorganisationen IT & Telekomföretagen, just för att minska bedrägeriförsök.

– Smishing är ett växande branschproblem, och utöver vår lansering av rapporteringstjänsten har Tele2 även inlett ett initiativ där vi tillsammans med övriga operatörer ser över hur vi gemensamt kan motverka detta i framtiden, säger Stefan Backman.

Evelina Grenehed

Skribent

evelina.grenehed@kontantkort.se
Hjälpte den här artikeln dig? JA NEJ

Vad är det du behöver hjälp med?

Ditt namn:

Din e-mailadress (om du vill ha svar):

Skicka