Privatkunderna på telekommarknaden tycker att Comviq är bäst på hållbarhetsarbete. Foto: Pressbild/Comviq
UtmärkelserI SKI:s hållbarhetsindex för telekombranschen är det Comviq som får högst betyg på privatsidan. Comviq landar på 64,6 poäng av 100, vilket kan jämföras med branschens genomsnitt på 55,1 poäng. I företagssegmentet är det Telia som kammar hem förstaplatsen.
SKI har som bekant gjort mätningar av kundnöjdheten på telekommarknaden under flera år, och i år lanserade de även ett index som speglar kundernas syn på operatörernas hållbarhetsarbete. I det allra första hållbarhetsindexet, det vill säga för 2022, är det Comviq som får bäst betyg av privatkunderna med 64,6 poäng av 100. Genomsnittet för branschen landar på 55,1 poäng.
– Det är glädjande att hållbarhet blir allt viktigare för våra kunder, och därför en viktig del för att få en framgångsrik affär. Vi är glada över att Comviqs arbete lyfts genom SKI hållbarhetsindex, säger Erik Wottrich, hållbarhetschef, Tele2, i ett pressmeddelande.
Återwin-win en viktig del i Comviqs hållbarhetsarbete
En av de viktigaste delarna i operatörens hållbarhetsarbete är deras återvinningsprogram Återwin-win där kunderna har möjlighet att lämna in sina gamla mobiltelefoner mot nya. Mobilerna som lämnas in repareras och uppgraderas för att de ska kunna användas igen. Comviq går alltid igenom mobilerna och bedömer skicket, och om man inte kan återanvända dem återvinner man i alla fall materialet.
Comviq lanserade programmet 2021 och har sedan dess återvunnit drygt 11 000 mobiler.
Halebop, Hallon och Telia får också höga betyg
Efter Comviq med sina 64,6 poäng kommer “övriga” operatörer med 60,6 poäng. På plats tre och fyra hittar vi Halebop och Hallon med 58,6 respektive 58,5 poäng.
Bland företagskunderna är det Telia som får högst betyg. Operatören landar på 62,9 poäng, medan genomsnitten för branschen som helhet landar på 61 poäng.